راهبرد الگویابی

جلسه دوم آموزش ریاضی هفتم (راهبردهای حل مسئله )

در جلسه گذشته راهبرد رسم شکل و راهبرد الگوسازی را یاد گرفتیم. در این جلسه آموزش راهبردهای حل مسئله را ادامه می‌دهیم. راهبردهایی که در این جلسه بررسی می‌شوند عبارتند از: راهبرد حذف حالتهای نامطلوب ، راهبرد الگویابی ، راهبرد حدس و آزمایش.

در هر بخش با ذکر مثالهای متنوع هر یک از راهبردها را توضیح می‌دهیم.

در ادامه ابتدا مختصری از مطالب گفته شده در این جلسه را می‌بینید ، سپس لینک دانلود جزوه و در انتها ویدیوهای آموزشی مربوط به این جلسه 

بخش‌هایی از درس:

راهبرد حذف حالتهای نامطلوب

در این راهبرد باید به صورت مسئله توجه کنید و با استفاده از اطلاعاتی که صورت سوال بهتون میده حالتهای نامطلوب و نادرست رو کنار بذارید.

پس اول، همه حالتهای جواب رو در نظر می‌گیریم، بعد از اون حالتهای نامطلوب رو حذف می‌کنیم.

برای پیدا کردن همه حالتهای جواب میتونیم از راهبرد الگوسازی استفاده کنیم. با هم یه سوال حل می­‌کنیم تا بیشتر متوجه بشید:

مجموع سن 3 نفر 14 سال و حاصل­ضرب سن آنها 70 سال است. سن بزرگترین نفر چقدر است؟

خب اولین کاری که باید بکنیم اینه که سن اون سه نفر رو به دست بیاریم تا از بین اونها بزرگترین رو پیدا کنیم.

اطلاعاتی که مساله بهمون میده دو قسمته:

اول اینکه مجموع سن این سه نفر 14 ساله

دوم اینکه حاصلضرب سنشون 70 میشه

در  گام اول فقط از اطلاعات قسمت اول استفاده می­‌کنیم، دنبال سه تا عدد می‌گردیم که مجموعشون 14 بشه. یه جدول می‌کشیم و همه این حالتها رو می‌نویسیم…..

راهبرد حدس و آزمایش:

بعضی وقتا یه راه حل ثابت و مشخص واسه حل یه مسئله وجود نداره و ما باید با حدس و آزمایش جواب رو به دست بیاریم. یعنی باید حدس بزنیم و بعد حدسمون رو آزمایش کنیم ببینیم درسته یا نه و اگه میتونیم به سمت جواب درست حرکت کنیم.

مثال:

20 دستگاه دوچرخه و سه چرخه در یک پارکینگ وجود دارد. اگر تعداد کل چرخ­های آنها 45 عدد باشد چند دوچرخه و چند سه چرخه وجود دارد؟

میایم یه حدس می‌زنیم:

حدس 1 :

10 عدد دوچرخه و 10 عدد سه‌­چرخه در پارکینگ داریم.

آزمایش حدس 1 :

10 تا دوچرخه داریم، پس دوچرخه ها 20 تا چرخ دارن.

10 تا سه­چرخه داریم یعنی اینا هم 30 تا چرخ دارن.

پس مجموع چرخها برابر میشه با 50 = 30 + 20 .

حدسمون درست بود؟ نه! چون اگه درست بود باید مجموع چرخها 45 میشد.

حالا باید فکر کنیم ببینیم تعداد دوچرخه ها رو باید کمتر کنیم یا تعداد سه چرخه ها رو؟

اگه ما تعداد سه­‌چرخه ها رو بیشتر کنیم، تعداد چرخها بازم بیشتر میشه

پس باید تعداد سه­‌چرخه ها رو کم کنیم و تعداد دوچرخه ها رو بیشتر.

بریم سراغ حدس بعدی….


دانلود فایل کامل جلسه دوم ریاضی هفتم



ویدیوی مربوط به راهبرد حذف حالتهای نامطلوب:



ویدیوی مربوط به راهبرد الگویابی:


27 دیدگاه

    1. از جدولی که توی جزوه هست می‌تونید استفاده کنید. اونجا اعدادی که جمعشون برابر ۱۴ میسه رو به دست اوردیم. حالا اون اعداد رو چک کنید و ببینید حاصلضرب کدوم سه عدد برابر ۸۴ میشه.

  1. حاصل ضرب سن چهار بچه ی زیر ۱۸ سال برابر با ۸۸۲ است اگر هیچ دو بچه ای همسن نباشند آنوقت حاصل جمع سن آنها چقدر است
    لطفا راهبرد حل مسئله و پلسخ را برای من توضیح دهید
    ممنون

    1. اگه بخوایم برای این سوال جدول بکشیم و از راهبرد حذف حالتهای نامطلوب یا راهبرد الگوسازی بریم، خیلی جواب طولانی میشه.
      بهتره که از راهبرد حدس و آزمایش استفاده کنیم، حالا به چه صورتی؟
      میایم پیدا می‌کنیم که ۸۸۲ حاصلضرب چه عددهایی میشه. چون تجزیه رو فعلا بلد نیستیم مجبوریم حدس بزنیم.
      اول اینکه چون عدد زوجه پس بر ۲ بخشپذیره، یعنی یکی از عددها ۲ هست.
      ۸۸۲ رو بر ۲ تقسیم میکنیم، حاصل برابر ۴۴۱ میشه. با توجه به اینکه مجموع رقم‌های ۴۴۱ برابر ۹ میشه پس میفهمیم که این عدد بر ۹ بخشپذیره. پس یکی دیگه از عددها هم برابر ۹ میشه.
      ۴۴۱ رو بر ۹ تقسیم میکنیم تا بقیه عددها هم به دست بیاریم. اگه ۴۴۱ رو بر ۹ تقسیم کنیم جواب برابر ۴۹ میشه.
      ۴۹ رو نمیتونیم به عنوان عدد یکی از سن‌ها قبول کنیم چون شرط سوال اینه که سن بچه‌ها کمتر از ۱۸ باشه
      پس به جای ۴۹ مینویسیم 7×7
      در واقع ۸۸۱ از حاصلضرب عددهای زیر به وجود اومده :
      9×7×7×2
      ولی آیا میتونیم بگیم این ۴ عدد همون عددهایی هستن که ما دنبالشونیم؟ نه! چون صورت سوال گفته سن بچه‌ها با هم متفاوته ولی اینجا دو تا ۷ داریم. چکار کنیم؟
      یکی از ۷ ها رو باید از بین ببریم، میایم اون رو در ۲ ضرب میکنیم (اگه در ۹ ضرب کنیم بزرگتر از ۱۸ میشه و مورد قبول نیست)
      حالا عددهایی که داریم ایناست: ۷ و ۹ و ۱۴
      یه عدد کم داریم که اونو ۱ در نظر میگیریم، چون حاصل ضرب ۱ در این اعداد جواب رو تغییر نمیده
      بنابراین سن بچه ها برابر میشه با:
      ۱ و ۷ و ۹ و ۱۴
      و حاصل جمعشون بربر میشه با : ۳۱

  2. ۱/۳دانش اموزان کلاسی به کارهای علمی وفناوری ونصف بقیه آنهابه کارهای پژوهشی ریاصی و۱۲نفربه کارآزمایشگاهی علوم علاقه مندهستن این کلاس چنددانش آموزدارند؟باروش راهبردمسئله

    1. با استفاده از راهبرد زیر مساله این سوال رو حل می‌کنیم.
      “یک سوم” دانش‌آموزان به کارای علمی و فناوری علاقمندن.
      بقیه کلاس چه کسری میشه؟
      2/3 = 1/3 -1
      حالا نصف این تعداد به کارای پژوهشی ریاضی علاقه دارن، نصف این تعداد یعنی چه کسری؟
      1/3 = 1/2 * 2/3
      پس تا اینجا “یک سوم” از دانش آموزا به کارای علمی و “یک سوم” به کارای پژوهشی علاقه داشتن.
      مابقی کلاس چه کسری میشه؟
      1/3 = (1/3 + 1/3)-1
      بنابراین 1/3 از کلاس به علوم آزمایشگاهی علاقمندند که طبق صورت سوال تعدادشون ۱۲ نفره
      یعنی تعداد کل دانش آموزای کلاس ۳۶ نفر هست.که ۱۲ نفر به کارای علمی ، ۱۲ نفر به کارای پژوهشی و ۱۲ نفر هم به علوم آزمایشگاهی علاقمندند.

  3. هرکی می دونه همین الان بگه هنگام تولد فاطمه پدرش ۳۰سال داشت اکنون مجموع انها ۴۶سال است سن فاطمه و پدرش چند سال است

    1. فاطمه ۸
      پدرش ۳۸
      راه حل:
      زمانی که فاطمه به دنیا اومده(یعنی سنش صفر بوده) پدرش ۳۰ ساله بوده.
      حالا ۱۶ سال به مجموع سنشون اضافه شده، یعنی ۸ سال به سن فاطمه و ۸ سال به سن پدرش
      پس سن فاطمه میشه 8=8+0
      و سن پدرش: 38=8+30

    1. باید با توجه به صورت سوال، عددهای مناسب رو توی جدول بذاریم. بعد از اینکه همه عددها رو نوشتیم، از بین اونها جوابهای مورد نظر رو انتخاب می‌کنیم.

          1. میشه این مسئله رو جواب بدین
            مجموع سه عدد طبیعی 36 وحاصل ضرب آنها 66 است عدد بزرگتر چند است

          2. این سه تا عدد ۱ و ۲ و ۳۳ هستن، که مجموعشون برابر ۳۶ و حاصلضربشون برابر ۶۶ میشه.
            بزرگترین عدد بین این سه تا ۳۳ هست.

  4. من اصلا این چرت و پرت رو قبول ندارم چرا باید قانون کتاب قدیم رو عوض کنند تا من نتونم به بچم ریاضی یاد بدم

    1. قرار نیست کتابای درسی همیشه ثابت بمونن. اتفاقا یکی از بهترین مباحثی که توی این چند سال به کتابهای ریاضی اضافه شده همین مبحث راهبردهای حل مساله هست. چون به بچه‌ها یاد میده که توی زندگی روزمره چطوری از ریاضی استفاده کنن
      اینکه بچه‌ها صرفا یه سری فرمول حفظ کنن فقط برای اینکه نمره‌ی خوب بگیرن واقعا ارزشی نداره. درس خوندن باید توی زندگی واقعی به دردشون بخوره.
      شما هم اگه مشکلی با یاد دادن این قسمتها دارید میتونید از جزوه‌های ما استفاده کنید، اگه مشکلتون حل نشد به ادمین کانال تلگرامی ما پیام بدید تا بیشتر راهنماییتون کنیم.
      به امید موفقیت

        1. سلام، ما گروه واتساپی نداریم ولی میتوید توی کانال تلگراممون عضو بشید، آدرسش پایین جزوه‌ها هست.

  5. من از شما درخواست دارم که با توضیح و حل کردن یاد دهید و اینکه از فیلم های آموزشی هم استفاده کنید
    با تشکر فراوان

    1. سلام
      لطفا جزوه‌ها رو دانلود و مطالعه کنید. همه سوالها با توضیح کامل حل شدن.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

RSS
Facebook
Google+
https://www.riazibaham.ir/225/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84">
Twitter
LinkedIn