راهبرد الگویابی

جلسه دوم آموزش ریاضی هفتم (راهبردهای حل مسئله )

در جلسه گذشته راهبرد رسم شکل و راهبرد الگوسازی را یاد گرفتیم. در این جلسه آموزش راهبردهای حل مسئله را ادامه می‌دهیم. راهبردهایی که در این جلسه بررسی می‌شوند عبارتند از: راهبرد حذف حالتهای نامطلوب ، راهبرد الگویابی ، راهبرد حدس و آزمایش.

در هر بخش با ذکر مثالهای متنوع هر یک از راهبردها را توضیح می‌دهیم.

بخش‌هایی از درس:

راهبرد حذف حالتهای نامطلوب

در این راهبرد باید به صورت مسئله توجه کنید و با استفاده از اطلاعاتی که صورت سوال بهتون میده حالتهای نامطلوب و نادرست رو کنار بذارید.

پس اول، همه حالتهای جواب رو در نظر می‌گیریم، بعد از اون حالتهای نامطلوب رو حذف می‌کنیم.

برای پیدا کردن همه حالتهای جواب میتونیم از راهبرد الگوسازی استفاده کنیم. با هم یه سوال حل می­‌کنیم تا بیشتر متوجه بشید:

مجموع سن 3 نفر 14 سال و حاصل­ضرب سن آنها 70 سال است. سن بزرگترین نفر چقدر است؟

خب اولین کاری که باید بکنیم اینه که سن اون سه نفر رو به دست بیاریم تا از بین اونها بزرگترین رو پیدا کنیم.

اطلاعاتی که مساله بهمون میده دو قسمته:

اول اینکه مجموع سن این سه نفر 14 ساله

دوم اینکه حاصلضرب سنشون 70 میشه

در  گام اول فقط از اطلاعات قسمت اول استفاده می­‌کنیم، دنبال سه تا عدد می‌گردیم که مجموعشون 14 بشه. یه جدول می‌کشیم و همه این حالتها رو می‌نویسیم…..

راهبرد حدس و آزمایش:

بعضی وقتا یه راه حل ثابت و مشخص واسه حل یه مسئله وجود نداره و ما باید با حدس و آزمایش جواب رو به دست بیاریم. یعنی باید حدس بزنیم و بعد حدسمون رو آزمایش کنیم ببینیم درسته یا نه و اگه میتونیم به سمت جواب درست حرکت کنیم.

مثال:

20 دستگاه دوچرخه و سه چرخه در یک پارکینگ وجود دارد. اگر تعداد کل چرخ­های آنها 45 عدد باشد چند دوچرخه و چند سه چرخه وجود دارد؟

میایم یه حدس می‌زنیم:

حدس 1 :

10 عدد دوچرخه و 10 عدد سه‌­چرخه در پارکینگ داریم.

آزمایش حدس 1 :

10 تا دوچرخه داریم، پس دوچرخه ها 20 تا چرخ دارن.

10 تا سه­چرخه داریم یعنی اینا هم 30 تا چرخ دارن.

پس مجموع چرخها برابر میشه با 50 = 30 + 20 .

حدسمون درست بود؟ نه! چون اگه درست بود باید مجموع چرخها 45 میشد.

حالا باید فکر کنیم ببینیم تعداد دوچرخه ها رو باید کمتر کنیم یا تعداد سه چرخه ها رو؟

اگه ما تعداد سه­‌چرخه ها رو بیشتر کنیم، تعداد چرخها بازم بیشتر میشه

پس باید تعداد سه­‌چرخه ها رو کم کنیم و تعداد دوچرخه ها رو بیشتر.

بریم سراغ حدس بعدی….


دانلود فایل کامل جلسه دوم ریاضی هفتم


11 دیدگاه

  1. من اصلا این چرت و پرت رو قبول ندارم چرا باید قانون کتاب قدیم رو عوض کنند تا من نتونم به بچم ریاضی یاد بدم

    1. قرار نیست کتابای درسی همیشه ثابت بمونن. اتفاقا یکی از بهترین مباحثی که توی این چند سال به کتابهای ریاضی اضافه شده همین مبحث راهبردهای حل مساله هست. چون به بچه‌ها یاد میده که توی زندگی روزمره چطوری از ریاضی استفاده کنن
      اینکه بچه‌ها صرفا یه سری فرمول حفظ کنن فقط برای اینکه نمره‌ی خوب بگیرن واقعا ارزشی نداره. درس خوندن باید توی زندگی واقعی به دردشون بخوره.
      شما هم اگه مشکلی با یاد دادن این قسمتها دارید میتونید از جزوه‌های ما استفاده کنید، اگه مشکلتون حل نشد به ادمین کانال تلگرامی ما پیام بدید تا بیشتر راهنماییتون کنیم.
      به امید موفقیت

        1. سلام، ما گروه واتساپی نداریم ولی میتوید توی کانال تلگراممون عضو بشید، آدرسش پایین جزوه‌ها هست.

  2. من از شما درخواست دارم که با توضیح و حل کردن یاد دهید و اینکه از فیلم های آموزشی هم استفاده کنید
    با تشکر فراوان

    1. سلام
      لطفا جزوه‌ها رو دانلود و مطالعه کنید. همه سوالها با توضیح کامل حل شدن.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

RSS
Facebook
Google+
http://www.riazibaham.ir/225/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B6%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%85-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%84">
Twitter
LinkedIn